2025年9月30日火曜日

Yaizu City Junior High Student Suicide: Inadequate School Response

 Certainly. Here is a detailed explanation of the case in Yaizu City, Japan, where a female third-year junior high school student died due to what is alleged to be inadequate response to bullying by the school.


Yaizu City Junior High Student Suicide: Inadequate School Response

This case involves the death of a female third-year junior high school student in a municipal school in Yaizu City, Shizuoka Prefecture, who tragically took her own life in September 2022. The family attributes her suicide to severe bullying and the school's failure to take appropriate action.

In September 2025, the student's parents filed a lawsuit against the City of Yaizu, seeking damages and arguing that the school failed in its duty of care by neglecting to address the known bullying and foreseeable risk of suicide.

1. The Bullying and the Student's SOS

According to the lawsuit and media reports, the student began experiencing bullying soon after transferring to the school in April 2022.

  • Nature of Bullying: The student was reportedly subjected to verbal abuse from multiple classmates, including derogatory terms like "kimoi (disgusting/gross)" and "kusai (smelly)," and was frequently ridiculed.

  • Property Damage: The student's artwork, created for a cultural festival, was allegedly torn up by bullies.

  • Written SOS: Crucially, the student used school assignments, such as a ethics class worksheet, to write explicit notes hinting at the bullying and pleading for help. This represented a direct "SOS" to her teachers.


2. Allegations of School Negligence

The central issue in the case is the school's organizational failure to respond to the student's clear distress signals, violating the spirit of Japan's Act on the Promotion of Measures to Prevent Bullying (Ijime Bōshi Taisaku Suishin Hō).

  • Dismissal of SOS: It is alleged that the teachers (including the homeroom teacher) who received the written SOS failed to take the content seriously or initiate a formal, organizational response.

  • Inappropriate Response: Reports indicate that a teacher stamped the student’s submission, which contained the desperate SOS, with an inappropriate mark like "Good job," suggesting a severe lack of sensitivity and attention to the warning.

  • Failure to Foresee Risk: The family argues that the nature of the written appeals and the student's deteriorating condition provided sufficient grounds for the school to foresee the risk of suicide but that they neglected their legal duty to intervene and provide necessary safety measures.


3. Investigation and Non-Disclosure

  • Third-Party Committee: Following the incident, the Yaizu City Board of Education established a Third-Party Committee to investigate the facts.

  • Bullying Certified: The committee concluded that the incident constituted a "Serious Incident" (Jūdai Jitai) involving bullying, confirming that the school's response was problematic.

  • Report Concealment: Although the committee submitted its investigation report in June 2023, the Yaizu City government has not made the report public as of September 2025. The family cites this lack of transparency as a significant source of their profound distrust in the school and city authorities.

The lawsuit underscores a systemic issue in Japanese schooling: the vital need for teachers to possess the sensitivity to recognize signs of bullying (SOS) and for schools to establish robust, well-functioning organizational systems to address and prevent such tragedies.

静岡県焼津市で発生した市立中学校の生徒の自殺事案について

 静岡県焼津市で発生した市立中学校の生徒の自殺事案について、学校側の対応不十分さが指摘されている点を含め、具体的な経緯と問題点を解説します。


焼津市・中学3年生自殺事案の概要

この事案は、静岡県焼津市の市立中学校に通っていた当時中学3年生の女子生徒が、同級生からのいじめを原因として、2022年9月に自ら命を絶ったというものです。

遺族は、学校側がいじめを把握し、自殺の危険性を予見できたにもかかわらず適切な対応を怠ったとして、2025年9月に焼津市を相手取り損害賠償を求める訴訟を提起しました。

1. いじめ行為と生徒が出したSOS

訴状や報道によると、女子生徒がいじめを受け始めたのは、2022年4月に当該中学校に転校してきた直後からだとされています。

  • いじめの態様: 複数の同級生から「きもい(気持ち悪い)」「くさい(臭い)」といった侮辱的な悪口を言われたり、からかわれたりしていたとされています。

  • 物の損壊: 文化発表会のために書いた絵を破られるといった行為も確認されています。

  • SOSの提出: 女子生徒は、道徳の授業で提出したプリントなどの提出物の中に、いじめを示唆する切実な内容を記し、教師に助けを求めるSOSを出していました。

2. 学校側の「対応の不十分さ」

この事件の最大の焦点は、学校側が女子生徒のSOSや異変を把握しながら、いじめ防止対策推進法に基づく適切な組織的対応を取らなかった点です。

  • SOSへの軽視: 女子生徒が提出物でいじめを示唆した際、学校の教員(担任など)は、そのSOSの内容に対して真剣に対応せず、適切な指導や組織的な情報共有を行わなかったと指摘されています。

    • (具体的な報道例) 生徒のSOSが書かれた提出物に、教員が「Good job」といった不適切な評価のハンコを押していたとの報道もあります。

  • 自殺の危険性の予見: 遺族側は、提出物の内容や女子生徒の状況から、学校側はいじめの事実を把握し、自殺の危険性を予見できたにもかかわらず、その注意義務を怠った過失がある、と主張しています。

3. 第三者委員会の調査と報告書の非公表

  • いじめの認定: 焼津市教育委員会は事案を受けて第三者委員会を設置しました。第三者委員会は、この事案をいじめによる重大事態と認定し、学校側の対応に問題があったとする報告書をまとめています。

  • 報告書の非公表: 第三者委員会による調査報告書は2023年6月に提出されていますが、焼津市はこの時点(2025年9月時点)で外部への公表を行っていません。遺族側は、この非公表の姿勢も含めて、学校や市に対する強い不信感を表明しています。

4. 訴訟の背景

女子生徒の両親が焼津市を提訴したのは、「もし学校が適切な対策をしていれば、娘は亡くならずに済んだはずだ」という強い思いからです。

訴訟では、学校がいじめの事実を認定しながらも、組織的な対応を怠った点が、いじめ防止対策推進法に基づく学校の責任(安全配慮義務・注意義務)を問う最大の争点となります。

この事案は、いじめの兆候(SOS)を見逃さない教員の感性と、それを組織的に共有・対応する学校体制がいかに重要かという、日本の学校が抱える構造的な問題を改めて浮き彫りにしています。